کرونا و ماه رمضان امسال در کشورهای اسلامی
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۳۴۹۹۴
به گزارش خبرنگارمهر، متن زیر ترجمه ای از یادداشت از گودرون هارر، استاد اسلام شناسی دانشگاه وین و سردبیر روزنامه Der Standard وین است که به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان نوشته و رایزنی فرهنگی ایران در اتریش در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است؛
ماه روزه داری مسلمانان صرفاً زمانی برای امساک نیست، بلکه زمانی برای درک جامعه و حیات جمعی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تقویم مسلمانان، تقویمی قمری است و این بدان معناست که ماه رمضان میتواند در فصلهای مختلف و یا در مواقع متفاوتی از تقویم مرسوم میلادی در حرکت باشد. امساک کاملی که برای افراد بالغ سالم تکلیف شده، شامل امساک کامل از خوردن، تدخین و مقاربت جنسی است و اگر رمضان در تابستان باشد که دمای هوا گرمتر است و روزها بلندتر، این امساک سخت تر هم میشود. امسال روزه داری برای بسیاری از مسلمانان سختتر از معمول شده است، چرا که آنها باید به واسطه کرونا از جزء مهمی از رمضان چشم پوشی کنند و این جزو مهم حیات اجتماعی و دینی پس از پایان روزه داری است.
عبادت در خانه
بسیاری از متولیان دینی در سراسر جهان از زمان آغاز بحران کرونا تلاش کردند این عقیده که عبادت جمعی در مسجد «پر فضیلت تر» از عبادت فردی است را کنار بگذارند: در برخی از کشورها موذنین، مومنان را دیگر نه برای ادای نماز، بلکه برای عبادت در منزل فرا میخوانند. البته برای اهل تسنن در ماه رمضان عبادت شبانه دیگری هم تحت عنوان «تراویح» وجود دارد که در مساجد ادا می شود. این فریضه آنقدر مهم است که در عربستان سعودی که قوانین بسیار سختی در خصوص کرونا وضع کرده، دو مسجد اصلی مکه و مدینه به شکلی محدود برای نماز تراویح باز می شوند. هم اکنون زائرین نمیتوانند به این شهرها بیایند.
در اورشلیم هم مجموعه مسجدالاقصی، سومین مکان مقدس در جهان اسلام، فعلاً تعطیل است. دیگر مساجد در سراسر جهان نیز همینگونه هستند. بسیاری از مراسم مذهبی در چند هفته گذشته از طریق اینترنت پخش شدند و در ماه رمضان هم برنامه های مخصوص و نیز گردهمایی های دینی اینترنتی ارائه خواهند شد. البته در این میان استتثناهایی نیز وجود دارد: به عنوان مثال در پاکستان مقامات دولتی تا حدی مغلوب فشار بنیادگرایان شدند و مساجد را تعطیل نکردند.
غذا برای فقرا
اما در ماه رمضان، روزه داری و عبادت همه ماجرا نیست. مراسم افطار به صورت سنتی در کانون خانوادگی بزگتر یا با دوستان برگزار می شود. علاوه بر این مراسم خیریه و نیکوکاری هم نقش بسیار مهمی بازی م یکنند: در اسلام صدقه نیز دقیقاً یک تکلیف دینی مانند روزه است. در بسیاری کشورها مساجد در خیابانها میزهای بزرگی قرار میدهند که روی آنها از فقرا پذیرایی م یشود. از آنجا که عواید بسیاری از خانواده ها امسال به خاطر محدودیت های عبور و مرور ناشی از کرونا قطع شده، میزان نیازمندی خانواده های فقیر نیز افزایش یافته است. مایحتاج ایشان با پخش بسته های غذایی برطرف نمیشود، ضمن اینکه امسال کمک های سالانه خارجی به مناطق فقیری نظیر نوار غزه قطع شده اند. در بسیاری دیگر از مناطق نیز موادغذایی اولیه ارزان هم بسیار کم است.
برخی کشورها مانند عربستان سعودی منع عبور و مرور را بسیاری طولانی کرده اند و لذا افراد بعد از غروب آفتاب و پایان روزه داری، صرفاً برای خرید میتوانند بیرون بروند. بنابراین مسلمانان باید شبهای ماه رمضان که با سحر یعنی طلوع آفتاب پایان می یابند را عمدتاً در خانه سپری کنند. بسیاری امیدوارند که این محدودیتها پیش از پایان رمضان که مهمترین زمان در این ماه است، تسهیل شوند اما به هر حال امسال در عید فطر هم که پایان رمضان و جشن پایان روزهداری است، شاهد دیدوبازدیدهای مرسوم خانوادگی نخواهیم بود.
هتلها و رستورانهایی که در ماه رمضان برای برگزاری مراسم افطار رزرو می شوند از این بحران متأثر شده اند. در کشورهای اسلامی مصرف موادغذایی در ماه رمضان افزایش زیادی پیدا می کند. اما در کنار غذا، لذتهای دنیوی دیگری هم وجود دارند. سالهای گذشته سریالهای تلویزیونیای نمایش داده می شدند که به طور خاص برای این ماه و در زمان بسیار کوتاهی تولید می شدند. اما فوران بحران کرونا باعث شده که بخشی از این سریالها دیگر ضبط نشوند. در مصر و امارات متحده عربی همچنان این سریالها تاحدی و با وجود محدودیتهای زیاد ضبط شده اند. این بدان معناست که امسال ماه رمضان، سریالهای بومی ملودرام را مانند گذشته نخواهیم داشت.
کد خبر 4910043منبع: مهر
کلیدواژه: دانشگاه وین مسلمانان ماه رمضان ۹۹ ویروس کرونا ماه مبارك رمضان کنفرانس بین المللی شیوع کرونا پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات معرفی کتاب مسلمانان قرآن نشست علمی فضای مجازی سازمان تبلیغات اسلامی شبکه چهار سیما فلسفه دعا و نیایش ماه رمضان روزه داری سریال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۳۴۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقش مهم متفکران دینی در ایجاد وحدت
دکتر نور محمد خالد اندیشمند اهل نیجریه در گفتگو با خبرگزاری تقریب با تاکید بر اینکه بیت المقدس همواره یک موضوع محوری در جهان اسلام بوده است، افزود: بیت المقدس به عنوان قبله اول مسلمانان به اشغال اسرائیلی درآمده است و به همین دلیل اتفاقات خونینی در سرزمین فلسطین رقم خورده است. این امر نتیجه جداسازی هایی است که میان کشورهای مسلمان اتفاق افتاد و برخی از این کشورها ناآگاهانه در دام کشورهای غربی افتادند.
دکتر نور محمد خالد ادامه داد: هدف اولیه تفرقه افکنی میان کشورهای مسلمان، پیشبرد اهدافی بود که غرب برای تحقق امیال سیاسی و مادی خود در میان کشورهای مسلمان جستجو می کرد. اشغال فلسطین یکی از این اهداف بود که اسرائیل با حمایت متحدان غربی اش ان را به دست اورد و در حالی که کشورهای مسلمان مشغول اختلافات داخلی میان خود بودند، این هدف را توسعه داد. اختلافاتی هم که با وجود اوج گیری جنگ در منطقه میان اسرائیل و مردم فلسطین همچنان پابرجاست.
او در ادامه افزود: یعنی در این شرایط انتظار می رفت که دولت های مسلمان علاوه بر موضع گیری سیاسی در حمایت از مردم فلسطین اقدام عملی هم انجام دهند اما همچنان فاصله خود را با یکدیگر حفظ کرده اند. بنابراین ضروری است که تمام مسلمانان جهان با هوشیاری و با تکیه بر اصول مشترکی که دارند انسجام خود را بیش از پیش حفظ و دشمنان اسلام را ناامید و ناکام سازند.
دکتر نور محمد خالد به نقش متفکران و نخبگان کشورهای اسلامی اشاره کرد و افزود: در شرایط کنونی متفکران دینی نقش مهمی دارند و درصورتی که از قالب مرزهای مجازی و طبیعی فراتر روند که به جای اندیشه ملی، اندیشه امت را برجسته سازند، می توانند ظرفیت های بالقوه برای وحدت میان مسلمانان را بالفعل سازند. در حال حاضر امروز وحدت اسلامی هنگامی جنبه عملی به خود خواهد گرفت که منشور مهم امت اسلامی به عنوان یک اصل مهم و بنیادین قرآنی و تنها مفهوم غالب اسلامی مورد توافق و تعهد فقها، اندیشمندان ودولتمردان کشورهای مسلمان قرار گیرد. وحدت مذاهب اسلامی یک هدف متعالی و حیاتی در به همپیوستگی امت اسلامی می باشد که پرداختن به آن بیش از گذشته حائز اهمیت است.