روزه در آیین کلاسیک هندو ماهیت ریاضتی دارد
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۰۸۲۳۰
یک دکترای ادیان و عرفان اظهار داشت: امساک از طعام در دوره کلاسیک آیین هندو به عنوان عملی تعریف شده که دارای ثواب است، به طوری که این ثواب و خیر بتواند در حیات های بعدی شخص هندو موثر باشد.
به گزارش بیباک، برنامه شعبده شوم رادیو گفت و گو با موضوع بررسی روزه داری در آئین هندو با حضور حجت الاسلام دکتر محمدرسول ایمانی (دکترای ادیان و عرفان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی) روی آنتن رفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این برنامه حجت الاسلام محمدرسول ایمانی با اشاره به حد فاصل سال ۵۰۰ قبل و بعد از میلاد، گفت: پژوهشگران آیین هندو حد فاصل سال ۵۰۰ قبل از میلاد تا سال ۵۰۰ بعد از میلاد را دارای ویژگی های منحصری دانسته و این دوران را دوره ی مستقل هندو نامیده اند.
وی همچنین در ادامه افزود: بسیاری از پژوهشگران، دوره ی مستقل آیین هندو را با عناوینی چون دوره ی دوره ی کلاسیک یا دوره ی حماسی تعریف می کنند.
این دکترای ادیان و عرفان با اشاره به ویژگی های دوره ی کلاسیک آیین هندو، توضیح داد: دوره ی کلاسیک و یا حماسی در آیین هندو دارای رویکرد مجدد به این جهان و تدوین قانون نامه هایی است که عمل و کردار هندوها را سامان می بخشد.
وی همچنین در ادامه اضافه کرد: قانون منواسمرتی و شسترها از جمله قوانینی هستند که احکام و آداب هندویی به تفسیر و تفصیل در آن ها بیان شده است.
حجت الاسلام محمدرسول ایمانی در خصوص قانون منواسمرتی توضیح داد: یکی از آیین ها، آداب و اعمالی که در قانون منواسمرتی تفسیر شده است به طور مستقیم به مباحث مربوط به امساک از طعام یا همان موضوع روزه می پردازد.
وی با بیان این که روزه داری تاریخچه ای بسیار طولانی در آیین هندو دارد، اظهار داشت: در ابتدای امر ماهیت روزه و امساک از طعام در آیین هندو فقط جوانب ریاضتی را در نظر گرفته بود، به طوری که افراد برای دستیابی کمال و رهایی در این آیین ساعت ها و روزها در ریاضت امساک به سر می بردند.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به جایگاه روزه در دوران کلاسیک آیین هندو، خاطر نشان کرد: امساک از طعام در دوره ی کلاسیک آیین هندو به عنوان عملی تعریف شد که دارای ثواب و خیر است، به طوری که این ثواب و خیر بتواند در حیات های بعدی شخص هندو موثر باشد.
وی در خصوص واژه ی اوپوسه در آیین هندو توضیح داد: واژه ی اوپوسه در زبان سانسکریت به دو جز متفاوت تقسیم می شود، به طوری که اوپه در این زبان به معنای نزدیک چیزی بودن و وسه به معنای الهیه هندویی است.
حجت الاسلاممحمدرسول ایمانی همچنین در ادامه افزود: آیین هندو تقرب و نزدیکی به خدا را زمانی می داند که شخص هندو از هواس پنجگانه ی خود فاصله داشته باشد. چرا که بر اساس اعتقاد هندو قوه ی ذهنی در صورت دوری از هواس پنجگانه افزایش یافته و رشد می کند.
وی همچنین در ادامه افزود: روزه و امساک در آیین هندو امروزه کارکردها و کاربرد خود را از دست داده است، به طوری که این عمل در حال حاضر در برخی از آیین ها و به صورت ساعتی انجام می شود.
--------------------------------------------------------------------------
تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بیباک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای بازنشر میشود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانهای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفههای لازم، منتشر گردد.
------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامههای کشور را رایگان مطالعه کنید -------------
روزنامههای عمومی | روزنامههای اقتصادی | روزنامههای ورزشی | سایر روزنامهها| هفتهنامه و ماهنامه | نشریات استانی
منبع: بی باک نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۰۸۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
احمقانه است که از طارمی استفاده نکنیم | او طوری بازی کرد که انگار قرارداد ۱۰ ساله دارد
به گزارش همشهری آنلاین، تیم فوتبال پورتو شب گذشته در سیودومین بازیاش در فصل جاری لیگ برتر پرتغال در خانه چاوز با ۳ گل پیروز شد. مهدی طارمی، مهاجم پورتو زننده گل سوم تیمش در دقیقه ۷۳ از روی نقطه پنالتی بود و همچنین گل دوم پورتوییها در دقیقه ۱+۴۵ را ساخت.
سرجیو کنسیسائو، سرمربی تیم فوتبال پورتو در نشست خبری پس از بازی برابر چاوز با اشاره به درخشش مهدی طارمی گفت: همانطور که در این بازی دیدید، مهدی طارمی یک بازیکن حرفهای است و طوری بازی کرد که انگار قرارداد ۱۰ ساله دارد. این برای من مهمترین چیز است. احمقانه است که از چنین بازیکن باکیفیتی تا ماه ژوئن استفاده نکنیم، زیرا فکر میکنم فصل آینده به تیم دیگری میرود.
کنسیسائو افزود: بازیکنانی دیگری هم هستند که میتوانند بروند. آنهایی که قرارداد ۴ ساله دارند اما گاهی نمیتوانند همانند طارمی با همه توان خود بازی کنند. فوتبال امروز اینگونه است و این فقط مربوط به پورتو نیست. فوتبالیستها وقتی به یک سنی میرسند، باشگاهها هزینهها را مورد ارزیابی قرار میدهند و گزینههای آنها با بازیکنان میتواند متفاوت باشد که باید به آن احترام بگذاریم.
سرمربی پورتو افزود: طارمی یک بازیکن حرفهای است و او را همانند دیگر بازیکنان تیمم دوست دارم، زیرا آنها بچههای من هستند. با این حال که هر بازیکنی که بیشترین تلاش را در تمرین دارد و میتواند بازیکن مهم در زمین باشد، شانس بازی خواهد داشت.
کد خبر 849271 برچسبها مهدی طارمی ویژه ورزشی